کشف تصویر مردی بدون تن‌پوش روی ظرف سفالی در گورستان باستانی اسپی

کشف تصویر مردی بدون تن‌پوش روی ظرف سفالی در گورستان باستانی اسپیدژ ، تعجب باستان‌شناسان را برانگیخت.

تهران،میراث‌خبر_
 میراث استانها، حسن ظهوری_ دومین نقش انسان که مردی برهنه را روی یک ظرف سفالی نشان می‌دهد در پنجمین فصل کاوشهای باستان‌شناسی گورستان پیش از تاریخی اسپیدز کشف شد.

«محمد حیدری»، باستان‌شناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان و سرپرست هیات کاوش در اسپیدز در این باره گفت: «سفالی که این نقش روی آن وجود دارد با خمیره ای به رنگ قرمز ساخته شده و می‌توان دریافت صنعتگر آن هنگامی که سفال هنوز خیس بوده با استفاده از نی‌ریز نقش مرد را روی آن تصویر کرده است.»

به گفته حیدری، این نقش کاملا به صورت تمثیلی کشیده شده و صنعتگر آن سعی داشته با گود کردن بخشهایی از سفال این اثر را خلق کند.

نقش به دست‌آمده نشان می‌دهد نقاش با استفاده از ضربه زدن توسط یک نی‌ریز، سر مرد را خلق کرده و سپس با ایجاد خطوطی بدن و پاها را تمثیل کرده است.

نخستین نقش انسان کشف‌شده در کاوشهای باستان‌شناسی اسپیدزمربوط به سال 82 بوده و تصویر زن و مردی را در حال رقص نشان می‌دهد.به جز این دو نقش انسانی، تنها نقوش هندسی و حیوانی توسط باستان‌شناسان در اسپیدز یافت شده است.

حیدری در مورد تفاوت میان نقش جدید مرد برهنه با نقش زن و مرد در حال رقص توضیح داد:«نقش زن و مرد به صورت نقش برجسته روی سفال دیده می‌شود که به آن نقش مثبت گفته می‌شود. اما نقش مرد برهنه تنها با گود کردن بخشهایی از سفال کشیده شده است و به آن نقش منفی گفته می‌شود.»

نقوش انسانی از جمله مهمترین نقشهای ظروف پیش از تاریخی و دوره تاریخی هستند که کمتر در محوطه‌های باستانی دیده می‌شوند.

 کشف چنین نقوشی جزو بزرگترین شانسهای باستان‌شناسی است.
 
اسپیدز تا کنون مورد سودجوییهای بسیاری از سوی حفاران غیرمجاز قرار گرفته و بخشهای زیادی از این گورستان تخریب شده است